Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.

vrijdag 29 mei 2015

Hoezo uit elkaar?

Mijn schoolbestuur wil voor volgend jaar de klassen die naar 3 vwo/gymnasium gaan, door elkaar halen. Volgens de schoolpsycholoog en het schoolbestuur was de reden dat het goed is voor je sociale ontwikkelingen. Dat houdt in dat je dan andere vrienden kunt krijgen en leert om te gaan met mensen die je niet goed kent. Het zou in de toekomst 'meer kansen en mogelijkheden' bieden. Ik ben het hier niet mee eens en vind het geen goed plan. Ik begrijp namelijk niet waar die sociale ontwikkelingen goed voor zijn, want je hebt natuurlijk niet alleen relaties binnen je klas. Ik vind het dus jammer en onnodig waarom ze dit plan willen uitvoeren. 




Om te beginnen vind ik dat er eerst bewijs moet zijn of het wel effect heeft op je sociale ontwikkelingen. Ik vraag me af of klassen met elkaar mixen wel degelijk nut heeft. Is er ooit onderzoek naar gedaan? Is het bewezen? Anders zouden de klassen namelijk met een onduidelijke reden met elkaar gemixt worden en dat zou ik erg jammer vinden. 

Ik heb opgezocht hoe je je sociaal-emotioneel kunt ontwikkelen. Hier staat dat het goed is als leerlingen zich thuis voelen in de klas, zich op hun gemak voelen, vertrouwen hebben in zichzelf en anderen, zichzelf durven te zijn en zich geaccepteerd voelen. In mijn klas is dit het geval. We hebben het er met z'n allen over gehad dat we onze klas erg gezellig vinden en ons thuis voelen. Als het schoolbestuur de klassen met elkaar mixt, moet elke klas weer opnieuw een band met elkaar opbouwen. Ik ben van mening dat het niet nodig is om een klas die al sociaal-emotioneel goed zit, uit elkaar te halen. Het schoolbestuur had als tegenargument dat je door nieuwe relaties je later beter ontwikkelt qua studiehouding en omgang met mensen. 

Ook vind ik het oneerlijk dat het niet democratisch besloten is. Ik vind dat alle leerlingen ook invloed moesten hebben bij dit besluit. Het is de mening van een kleine groep dat beslist over anderen. 

Daar komt bij dat al je contacten natuurlijk niet alleen in je klas zitten. Je hebt niet alleen binnen je klas contact met leeftijdsgenoten, maar ook gewoon bij sportverenigingen of vrienden en vriendinnen in de buurt. Buiten je school ben je ook bezig met sociale ontwikkelingen. Het is dan overbodig om ook nog sociale ontwikkelingen op school te maken, wat niet eens bewezen is. Hier wordt ook weer aangeduid dat het goed is om een netwerk van vrienden en vriendinnen te hebben, zodat je een positief zelfbeeld ontwikkelt. Het zou dan niet goed zijn om vrienden en vriendinnen uit elkaar te halen. Op school heb je dan een houvast en bij sportverenigingen en je omgeving kan je je ontwikkelen. 

Het is ook onhandig om gymnasiasten in dezelfde klassen als vwo'ers te zetten. Een docent moet daardoor vaker les geven en testen moeten vaak tegelijk ingepland worden. Dit voorkom je door de gymnasiumklassen bij elkaar te houden.  

Tot slot worden alle klassen die naar de 4e gaan toch door elkaar gehaald, omdat je dan een pakket hebt gekozen. Waarom zou je nu dan al in een (bijna) andere klas gezet moeten worden als je het jaar daarop weer in een andere klas zit? 

Kortom, er zijn genoeg redenen waarom het onnodig is om klassen door elkaar te halen. Er is geen bewijs aangetoond, het is niet democratisch besloten en het is niet nodig vanwege je ontwikkelingen buiten school. Ik ben van mening dat dit besluit moet worden ingetrokken. 

Anne

bronnen: 

www.leraar24.nl
www.opvoeden.nl
_____________________________________________



Geen opmerkingen:

Een reactie posten