Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.

vrijdag 29 mei 2015

Evalutatie bloggen

Hoi lezers!

Dit is waarschijnlijk het laatste wat ik post op mijn blog. Dus ik ga vandaag een evaluatie schrijven over mijn blogervaring. 

Ik vond bloggen erg leuk! Ik heb gemerkt dat ik enthousiast begon maar dat dat steeds minder werd. Ik vond het namelijk lastig om een goed onderwerp te vinden, te schrijven, te controleren op spelling, nog een keer te controleren en uiteindelijk na een tijd het bericht te posten. Mijn motivatie was eerst om zoveel mogelijk pageviews te krijgen, maar uiteindelijk maakte dat me niet zo veel meer uit en ging het me juist om het 
schrijven! Ik besteedde denk ik wel iets te veel tijd aan de opmaak, want die tijd had ik beter in de teksten kunnen stoppen.



Ook vond ik het erg leuk dat je verschillende opdrachten kreeg, zo krijg je niet hetzelfde soort teksten op je blog. Het was leuk om te zien hoe verschillend klasgenoten hetzelfde soort teksten schrijven. Daar heb ik ook inspiratie uit gehaald. Ik heb alleen niet veel reacties geplaats. Ik denk dat ik dat een volgende keer meer moet doen, omdat je anderen dan kunt helpen met hun blog. 

Ik heb van deze opdracht geleerd hoe je een goed opbouwende tekst kunt schrijven en dat de juiste woordkeuze erg belangrijk is. Je bent continu bezig met spelling en opbouw. Ook moet je je teksten aanpassen op je doelgroep. Ik heb denk ik niet héél erg een persoonlijke schrijfstijl ontwikkeld. Vooral met het idee dat dit een opdracht voor school is. Maar ik ben tevreden en trots op het resultaat. Ik denk dat ik de opmaak een andere keer ook niet anders had gedaan. 

Groetjes,

Anne

_____________________________________________

Hoezo uit elkaar?

Mijn schoolbestuur wil voor volgend jaar de klassen die naar 3 vwo/gymnasium gaan, door elkaar halen. Volgens de schoolpsycholoog en het schoolbestuur was de reden dat het goed is voor je sociale ontwikkelingen. Dat houdt in dat je dan andere vrienden kunt krijgen en leert om te gaan met mensen die je niet goed kent. Het zou in de toekomst 'meer kansen en mogelijkheden' bieden. Ik ben het hier niet mee eens en vind het geen goed plan. Ik begrijp namelijk niet waar die sociale ontwikkelingen goed voor zijn, want je hebt natuurlijk niet alleen relaties binnen je klas. Ik vind het dus jammer en onnodig waarom ze dit plan willen uitvoeren. 




Om te beginnen vind ik dat er eerst bewijs moet zijn of het wel effect heeft op je sociale ontwikkelingen. Ik vraag me af of klassen met elkaar mixen wel degelijk nut heeft. Is er ooit onderzoek naar gedaan? Is het bewezen? Anders zouden de klassen namelijk met een onduidelijke reden met elkaar gemixt worden en dat zou ik erg jammer vinden. 

Ik heb opgezocht hoe je je sociaal-emotioneel kunt ontwikkelen. Hier staat dat het goed is als leerlingen zich thuis voelen in de klas, zich op hun gemak voelen, vertrouwen hebben in zichzelf en anderen, zichzelf durven te zijn en zich geaccepteerd voelen. In mijn klas is dit het geval. We hebben het er met z'n allen over gehad dat we onze klas erg gezellig vinden en ons thuis voelen. Als het schoolbestuur de klassen met elkaar mixt, moet elke klas weer opnieuw een band met elkaar opbouwen. Ik ben van mening dat het niet nodig is om een klas die al sociaal-emotioneel goed zit, uit elkaar te halen. Het schoolbestuur had als tegenargument dat je door nieuwe relaties je later beter ontwikkelt qua studiehouding en omgang met mensen. 

Ook vind ik het oneerlijk dat het niet democratisch besloten is. Ik vind dat alle leerlingen ook invloed moesten hebben bij dit besluit. Het is de mening van een kleine groep dat beslist over anderen. 

Daar komt bij dat al je contacten natuurlijk niet alleen in je klas zitten. Je hebt niet alleen binnen je klas contact met leeftijdsgenoten, maar ook gewoon bij sportverenigingen of vrienden en vriendinnen in de buurt. Buiten je school ben je ook bezig met sociale ontwikkelingen. Het is dan overbodig om ook nog sociale ontwikkelingen op school te maken, wat niet eens bewezen is. Hier wordt ook weer aangeduid dat het goed is om een netwerk van vrienden en vriendinnen te hebben, zodat je een positief zelfbeeld ontwikkelt. Het zou dan niet goed zijn om vrienden en vriendinnen uit elkaar te halen. Op school heb je dan een houvast en bij sportverenigingen en je omgeving kan je je ontwikkelen. 

Het is ook onhandig om gymnasiasten in dezelfde klassen als vwo'ers te zetten. Een docent moet daardoor vaker les geven en testen moeten vaak tegelijk ingepland worden. Dit voorkom je door de gymnasiumklassen bij elkaar te houden.  

Tot slot worden alle klassen die naar de 4e gaan toch door elkaar gehaald, omdat je dan een pakket hebt gekozen. Waarom zou je nu dan al in een (bijna) andere klas gezet moeten worden als je het jaar daarop weer in een andere klas zit? 

Kortom, er zijn genoeg redenen waarom het onnodig is om klassen door elkaar te halen. Er is geen bewijs aangetoond, het is niet democratisch besloten en het is niet nodig vanwege je ontwikkelingen buiten school. Ik ben van mening dat dit besluit moet worden ingetrokken. 

Anne

bronnen: 

www.leraar24.nl
www.opvoeden.nl
_____________________________________________